تسهیل فرآیند توسعه محصول و شناسایی مشکلات غذایی با آزمایشگاه صنایع غذایی

ایمنی مواد غذایی از جمله حیاتی ترین مسائلی است که در صنایع غذایی باید به آن توجه شود. این امر برای تضمین سلامت خریداران و مصرف کنندگان بالقوه محصول، الزامی می باشد. بر همین اساس، انجام آزمایش های دوره ای معتبر در آزمایشگاه های صنایع غذایی، بهترین راه جهت اطمینان از تکمیل فرآیند ایمنی مواد غذایی و جلوگیری از مسمومیت غذایی است. در این واحد، آزمایش های تحلیلی پیشرفته ای برای ارزیابی خطرات و خلوص محصول انجام می شود. بنابراین، آزمایشگاه صنایع غذایی وظیفه حفاظت از سلامت عمومی را بر عهده دارد.

6 مزیت اساسی و اهمیت آزمایشگاه مواد غذایی در صنعت

به طور کلی، این آزمایشگاه در شناسایی مشکلات غذایی نقش مهمی دارد. پارامترهای مختلفی نظیر سالمونلا، لیستریا، ای کلای، کلیفرم، کلستریدیوم بوتولینوم و… در این واحد مورد آزمایش قرار می گیرند. به واسطه این آزمایش ها نتایج معتبری حاصل می شود که سالم بودن یا نبودن غذاها را مشخص می کند. برخی از مزیت های اساسی آزمایشگاه صنایع غذایی به شرح زیر می باشند:

1. کنترل کیفیت

در درجه اول، فرآیندهای آزمایشگاهی می توانند آلودگی های موجود در مواد خام، کالای نهایی و محیط اطراف را شناسایی کنند. این مسئله برای کنترل کیفیت محصول از اهمیت بالایی برخوردار است.

2. توسعه محصول

با استفاده از خدمات آزمایشگاه های مواد غذایی، فرآیند توسعه محصول بسیار آسان تر خواهد بود. این واحدها در مطالعات عمر مفید، بازرسی حسی محصولات و… کمک چشمگیری می کنند.

3. رعایت استانداردهای صادرات و واردات

یکی از مهم ترین مسائلی که در رابطه با صادرات یک محصول غذایی وجود دارد، رعایت استانداردهای مربوطه است. بنابراین، صادرکنندگان مواد غذایی به انجام تست های آزمایشگاهی پیش از صادرات محصول خود نیاز دارند. ‌آزمایشگاه مواد ‌غذایی می تواند با اثبات سلامت نمونه و عدم وجود مواد مضری نظیر میکروب های بیماری زا یا فلزات سنگین، روند دریافت گواهی آنالیز را تسهیل کند.

اهمیت آزمایشگاه های صنایع غذایی
اهمیت آزمایشگاه های صنایع غذایی

4. تشخیص آلودگی های بیماری زا در آزمایشگاه صنایع غذایی

آزمایشگاه های صنایع غذایی با انجام تست ایمنی در ترکیبات غذایی خام، ترکیبات تشکیل دهنده، محیط سواب و نمونه نهایی به کسب و کارها کمک می کنند عوامل مضر را شناسایی کرده و از سالم بودن محصول خود اطمینان یابند. آزمایشگاه، به منظور جلوگیری از شیوع مسمومیت های غذایی، پارامترهای میکروبیولوژی، شیمیایی و فلزات سنگین را در نمونه های غذایی آزمایش و بررسی می کند.

5. تست آلرژن های مواد غذایی

یکی دیگر از وظایف کلیدی آزمایشگاه ها، یافتن آلرژن های هدف در مواد اولیه، مواد خام و محصولات نهایی می باشد که برای تولیدکنندگان امری حیاتی است. از این رو، تست هایی برای شناسایی مواد آلرژی زا اعم از بادام زمینی، تخم مرغ، آجیل، شیر، سویا و گلوتن موجود در غلات صورت می گیرد.

6. ارزیابی حسی

در این تست، نمونه های غذا با استفاده از حواس انسان نظیر بویایی، بینایی و لامسه ارزیابی می شوند. بدین ترتیب، ظاهر، رنگ، بافت و بوی محصولات مورد بررسی قرار می گیرد.

مزیت های آزمایشگاه مواد غذایی
مزیت های آزمایشگاه مواد غذایی

آزمایشگاه صنایع غذایی چه وظایفی بر عهده دارد؟

این آزمایشگاه ها بر اساس مقررات یا استانداردهای موجود، اعم از استانداردهای ملی و بین المللی، آزمایش هایی را انجام می دهند. به عنوان نمونه، آنها باید دارای استاندارد ISO 17025 باشند؛ این استاندارد یک الزام کلی برای صلاحیت آزمایشگاه تست مواد غذایی است. یک آزمایشگاه تایید شده و معتبر، سیستم کاری موثری را برای بهبود و حفظ اعتبار تست های خود پیاده سازی می کند. سیستم کاری این واحدها بسیار پیچیده است ولی رویه عملیاتی آنها به شیوه ای منسجم اجرا می گردد.

انواع تست های غذا در آزمایشگاه مواد غذایی و اهداف آنها

تست غذا بسته به نوع آزمایش و دستگاه های موجود در آزمایشگاه صنایع غذایی به شیوه های متعددی صورت می گیرد. همچنین، در این فرآیندها از ابزارهای خاصی بهره می برند که بنابر نوع آزمون متمایز خواهند بود. انواع آزمایش های مواد غذایی که هر کدام هدف خاصی را دنبال می کنند، عبارتند از:

تست میکروبیولوژیکی

این آزمایش ها برای ارزیابی کیفیت میکروبی و ایمنی محصولات غذایی خیلی اهمیت دارند. در این تست، روش های آزمایش مبتنی بر کشت، روش های مولکولی و سریع به کار می روند و شامل شناسایی و شمارش میکروارگانیسم هایی است که امکان دارد باعث بیماری، فساد یا تخریب غذا شوند. از جمله این عوامل بیماری زا می توانیم به پاتوژن های قابل انتقال از طریق غذا مانند سالمونلا، ویبریوس، شیگلا، یرسینیا، لیستریا، کلستریدیوم، کمپیلوباکتر، ای کولای و انتروکوک های مقاوم به واکومایسین اشاره کنیم.

تست های فیزیکی

در این آزمایش های کیفی، یکپارچگی غذاهای کنسروی را مورد بررسی قرار می دهند و ترکیبات معیوب را ردیابی می کنند. این تست همچنین شامل ارزیابی اصالت غذا می شود. به عنوان مثال، منشاء گوشت با استفاده از آنالیز ژن PCR و الکتروفورز متمرکز بر ایزوالکتریک تعیین می گردد. به علاوه، گوشت خام و تازه از گوشت منجمد متمایز می شود.

آزمایشگاه صنایع غذایی
آزمایشگاه صنایع غذایی

تجزیه و تحلیل شیمیایی

آنالیز شیمیایی بر شناسایی و تعیین مقادیر کمی اجزای شیمیایی موجود در محصولات غذایی تمرکز دارد. پارامترهای مورد بررسی شامل مواد مغذی، افزودنی ها، نگهدارنده ها، آلاینده ها و آفت کش ها هستند. ارزیابی قارچ کش ها، علف کش ها و حشره کش ها از جمله آزمایش های مطرح این دسته می باشند.

تست آلاینده های شیمیایی، وجود مواد شیمیایی و باقی مانده فلزات سمی از جمله جیوه، سرب، آرسنیک، کادمیوم و قلع را هم بررسی می کند. این تست به طور معمول، برای غذاهای دریایی، گوشت فرآوری شده، آب و غذاهای کنسروی اعمال می شود.

آنالیز مواد غذایی

آنالیز مواد غذایی، اطلاعاتی را در مورد محتوای مواد موجود در محصول ارائه می دهد. این آزمایش، اجزاء مغذی، افزودنی ها و نگهدارنده ها را مشخص می کند و به عنوان شاخص تازگی هم به کار می رود. آنالیز مواد غذایی به کسب و کارها کمک می کند تا الزامات برچسب گذاری را رعایت کنند. همچنین اطمینان حاصل می کند که مصرف کنندگان انتخاب آگاهانه ای دارند.

تجزیه و تحلیل مواد غذایی در آزمایشگاه صنایع غذایی خود از سه نوع تست مجزا تشکیل شده است. ابتدا، به تشخیص چربی، پروتئین، قند، فیبر، نشاسته، کلسترول، امگا 3، اسید آمینه، رطوبت و محتوای نمک می پردازند. علاوه بر این، وجود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را ردیابی می کنند.

سپس، به منظور تعیین شاخص تازگی، پارامترهایی نظیر نیتروژن فرار، اسیدهای چرب آزاد، تیوباربیتوریک اسید، ترشی و تری متیل آمین را شناسایی می نمایند. در آخرین مرحله، به جستجوی اسیدهای بنزوئیک، سوربیک و بوریک، رنگ های افزوده شده، نیتریت، نیترات، دی اکسید گوگرد، فرمالدئید و پارابن ها به عنوان مواد نگهدارنده و افزودنی می پردازند.

آزمایش داروی باقی مانده

این آزمایش ها، برای بررسی احتمال وجود باقی مانده آنتی بیوتیک ها، داروهای دامپزشکی و ترکیبات محرک رشد در گوشت و ماهی اجرا می شوند.

آزمایش انگل ناشی از غذا

آزمایشگاه صنایع غذایی آزمایش های تشخیص انگل از جمله انگل های تک یاخته، نماتد، ترماتود و cestodes را پوشش می دهند.

تست آلرژن و سموم غذا

این آزمایش ها شامل بررسی مایکوتوکسین ها، بیوتوکسین های دریایی، سموم باکتریایی و سایر سموم طبیعی و آلرژن ها می باشند. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، آزمایش آلرژن، وجود مواد حساسیت زا در محصول را شناسایی کرده و به منظور محافظت از افراد مبتلا به آلرژی غذایی انجام می شود. این ارزیابی های صورت گرفته در مواد غذایی و خوراک دام برای صدور گواهی های سلامت صادرات و کنترل واردات استفاده می شوند.

مطالعات عمر مفید

این مطالعات به ارزیابی پایداری و دوام محصولات غذایی در طول زمان می پردازد. در نتیجه، برای تعیین تاریخ انقضا و توصیه های مربوط به نحوه ذخیره سازی ضروری است.

آزمایش GMO

وجود یا عدم وجود ترکیبات اصلاح شده ژنتیکی در محصول، به واسطه این تست تایید می شود. انجام آزمایش GMO بر روی سویا و ذرت بسیار متداول است. به کمک این تست، نگرانی های مصرف کنندگان در مورد محصول برطرف شده و آنها را قادر می سازد آگاهانه انتخاب کنند. 

خدمات آزمایشگاهی صنایع غذایی
خدمات آزمایشگاهی صنایع غذایی

مراحل کلیدی فرآیند آزمایش مواد غذایی

در آزمایشگاه صنایع غذایی آزمایش ها شامل چندین مرحله هستند:

1. جمع آوری نمونه

گردآوری سمپل هایی که به عنوان نماینده محصول در نظر گرفته می شوند، نخستین و مهم ترین گام در آزمایش مواد غذایی می باشد. این نمونه ها از نقاط مختلفی در زنجیره تامین، اعم از مواد خام تا محصولات نهایی به دست می آیند. در نتیجه، ارزیابی جامعی از ایمنی و کیفیت مواد غذایی را حاصل می آورند.

2. آماده سازی نمونه

جهت اطمینان از نتایج دقیق و قابل تکرار، آماده سازی نمونه های گردآوری شده ضروری است. فرآیندهایی که بر روی نمونه ها اعمال می شوند به نوع آنالیز مورد نیاز بستگی دارند. برخی از این فرآیندها شامل همگن سازی، آسیاب کردن یا استخراج ترکیبات خاص برای بررسی می باشند.

3. تکنیک های تحلیلی

آزمایشگاه صنایع غذایی از طیف گسترده ای از تکنیک های تحلیلی به منظور شناسایی آلاینده ها و ارزیابی ویژگی های کیفی استفاده می کند. برخی از تکنیک های تحلیلی رایج که پیشتر هم آنها را معرفی کردیم عبارتند از تست میکروبیولوژی، آنالیز شیمیایی، آزمایش مولکولی، تست حسی و غیره.

4. تفسیر و گزارش

پس از تکمیل آنالیزها و آزمایش ها، نتایج حاصل، تفسیر و یک گزارش جامع حاصل می شود. این گزارش اطلاعات دقیقی در مورد یافته ها، انطباق با استانداردهای نظارتی و هر گونه اقدام پیشنهادی برای رسیدگی به مشکلات شناخته شده را در بر دارد.

شرکت خدمات آزمایش مواد غذایی
شرکت خدمات آزمایش مواد غذایی

نقش آزمایش مواد غذایی در بخش های مختلف صنعت

آزمایشگاه صنایع غذایی به بخش های مختلفی از صنعت، خدمات لازم را ارائه می دهد، از جمله:

تولیدات کشاورزی

در این بخش، هدف از انجام آزمایش ها، ارزیابی کیفیت خاک، بقایای آفت کش ها، محتوای غذایی محصولات و خوراک دام می باشد.

فرآوری مواد غذایی

فرآوری مواد غذایی متشکل از مراحل مختلفی است که بر کیفیت و ایمنی تولیدات تاثیرگذار می باشند. آزمایش منظم در شناسایی خطرات و حفظ یکپارچگی محصول در طول پردازش نقش مهمی ایفا می کند. بررسی های میکروبیولوژی بر روی موادی نظیر گوشت، لبنیات و ماهی در این بخش صورت می گیرد.

بسته بندی غذا

مواد بسته بندی می توانند با مواد خوراکی تداخل ایجاد کرده و آن را آلوده سازند. با آزمایش مواد بسته بندی می توانیم تضمین کنیم که آنها با استانداردهای ایمنی مطابقت دارند و هیچگونه مواد مضری را به غذا منتقل نمی کنند.

انواع آزمایش های مواد غذایی
انواع آزمایش های مواد غذایی

4 نکته طلایی برای انتخاب آزمایشگاه صنایع غذایی

اگر در زمینه فروش و عرضه مواد غذایی فعال هستید و می خواهید یک آزمایشگاه معتبر را برای تست مواد غذایی و محصولات خود انتخاب کنید، به عوامل زیر دقت نمایید:

  • اعتبار سنجی: آزمایشگاه  می بایست توسط یک نهاد مسئول، به رسمیت شناخته شود و از تاییدیه صلاحیت برخوردار باشد. این امر تضمین می کند که واحد مربوطه پیرو استانداردهای کیفی دقیق است.
  • تجربه: سابقه آزمایشگاه در حوزه انجام تست مواد غذایی به ویژه نوع محصول شما بسیار مهم است. پس حین انتخاب حتما به این مسئله دقت کنید و به سراغ مجموعه های با سابقه بروید تا خدمات باکیفیت دریافت نمایید.
  • زمان انجام آزمایش: آزمایشگاه صنایع غذایی باید بتواند نتایج مورد نیازتان را به موقع تحویل دهد. وقت شناسی و سرعت عمل آزمایشگاه برای عدم اتلاف وقت و سرمایه هنگام توسعه و توزیع محصول الزامی است.
  • هزینه ها: در نهایت، بهتر است هزینه های آزمایشگاه ها را مقایسه کرده و اطمینان یابید که مبلغ منصفانه ای را می پردازید.
بهترین آزمایشگاه مواد غذایی
بهترین آزمایشگاه مواد غذایی

بهترین و معتبرترین آزمایشگاه تولیدات غذایی

همانطور که در این مطلب به تفصیل در مورد آن صحبت کردیم، آزمایشگاه صنایع غذایی نقش کلیدی در افزایش فروش تولیدکنندگان مواد غذایی دارد. بنابراین، انتخاب یک آزمایشگاه معتبر که به اساس مقررات و استانداردهای موجود آگاه باشد و نتایج قابل اعتمادی را ارائه دهد، در این صنعت ضروری است. ما در شرکت مهندسی و آزمایشگاهی ایمن کیا صنعت نیازهای تجارت شما و آنچه که برای کسب و کارتان مهم است را می دانیم. ما شما را یاری می کنیم تا گواهی آنالیز را برای نمونه های غذایی خود دریافت کنید و در فرآیند ممیزی مواد غذایی، گواهی سلامت را به دست آورید. پس همین حالا دست به کار شوید و با ما تماس بگیرید تا شما را در راستای توسعه محصولاتتان حمایت کنیم. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.